Vom discuta astăzi despre o veche pasiune de-a mea: cinematografia. Am crezut că nu mai reprezintă un domeniu de interes, numai că viața îmi demonstrează că atunci când spun că renunț la ceva nu o fac, ci revin cu o altă abordare mai puternică spre a-mi atinge obiectivele.
În liceu mă caracterizam ca o persoană critică, dar mai ales autocritică. Ceilalți mă percepeau ca fiind ieșită din comun, cu idei bizare, cu un stil vestimentar complet tâmpit, cu machiaj puternic, dar mă vedeau foarte creativă, ceea ce m-a bucurat enorm.
Despre obiceiul meu de a scrie când sunt supărată nu știau mulți, erau afectați doar cei care primeau manuscrisul. Și deseori auzeam că scriu bine. Nu-mi doream că aud că scriu bine, ci „mă voi gândi la ce ai scris”, „voi încerca să-mi revizuiesc atitudinea”.
În clasa a 11-a am avut acest vis nebun de a intra în minunata lume a filmului, așa că am început să mă documentez. Așa am descoperit cartea „Totul despre scurtmetraj”. Mi-am dat seama foarte repede că nu-mi plac materialele lungi, nu aș putea să le produc. Am descoperit că actorii sunt doar o parte din tot ce se întâmplă într-un film.
Mai întâi se realizează un scenariu și de un scenarist sau mai mulți.
Mai avem nevoie de un ingredient: un fel de Dumnezeu reprezentat de regizor.
Producătorul este un element foarte important și este cel care finanțează proiectul creativ.
Monteurul este un fel de „persoana din spate” cel care realizează efectele speciale, care taie secvențele, care creează anumite efecte prin sunete, frecvență, ritmul îmaginii, reglarea vocilor actorilor, luminozitate, contrast, culoare etc.
Despre montaj și rolul Monteurului vom discuta mai multe astăzi.
Monteurul este acela care stabilește încadratura, iluminarea, unghiulația camerei, mișcările de pe aparat. Monteurul intensifică starea emoțională a privitorului așa cum Griffith, printre primii cineaști a înțeles că trebuie să facă. Adevărul putea fi manipulat prin montaj, și-au dat seama imediat rușii și au abordat imediat tehnicile specifice.
Francis Ford Coppola spunea că filmul este creat de trei ori:
- scriere
- filmare
- montare
Monteurul reglează ritmul, timpul, controlează și induce emoții oamenilor care se uită la film.
Sam Small le propune cineaștilor să filmeze tot ce le iese în cale. Materialul brut este esențial în conceperea unui film de scurt sau lung metraj.
Orele de lucru preferate trebuie folosite pentru a lucra la capacitate maximă.
De exemplu eu lucrez cel mai bine după ora 23:00. Dacă scriu un material pentru blog la acestă oră și îl public, cititorii mei vor fi mai puțini. Programul meu de lucru nu coincide cu cel de vizionare al publicului cititor de articole de modă sau cinematografie. Însă, pentru a fi eficientă și creativă voi lucra atunci.
Dimineața e teribil, capacitatea mea de înțelegere e foarte redusă, iar după amiza prefer să dorm pentru a putea lucra noaptea.
Mai jos am o surpriză pentru voi. Este un interviu Cu Andreea Ionașcu, pe atunci coordonator de proiecte la ONG Mare Nostrum din Constanța.
Aceasta este o a doua variantă întrucât în prima aveam un tic foarte deranjant cu buzele, iar gesturile erau un pic deplasate. Ticăitul acela care se aude mă scoate din minți, dar prin acesta vreau să subliniez importanța montajului. La montaj s-ar fi putut adăuga o melodie, s-ar fi putut scoate acel sunet, s-ar fi putut tăia momentul în care mi s-a văzut foaia cu întrebări(muncă de scenarist).
Cu privire la atitudine ar fi trebuit să zâmbesc mai mult, să mă uit înspre cameră când s-a încheiat, să urmăresc mai cu atenție ritmul de vorbire al Andreei ca să pot interveni la timp…
Lasă un răspuns